Web weergave

Drupa ligt veelbelovend op schema. Half april hadden zich, met nog ruim zes weken voor de deuren zich openen, al net zoveel bezoekers online aangemeld als in 2016. Bij die laatste editie van de beurs kwamen uiteindelijk ruim 260.000 mensen van over de hele wereld naar Düsseldorf. Opnieuw staan 18 goedgevulde hallen op het programma, met zo'n 1.600 exposanten afkomstig uit 52 landen. Grafisch Nieuws blikt alvast vooruit en ziet hoe persenbouwers mee veranderen met de markt.

DOSSIER DRUPA

'Het potentieel is nog altijd enorm. Pas tien procent van al het drukwerk wordt op een digitale pers geproduceerd'. Markus Weiss (HP) verwoordt wat natuurlijk ook Ricoh, Canon, Fujifilm, Konica Minolta en alle andere fabrikanten van digitale persen zien: er valt nog een wereld te winnen - en op Drupa maakt iedereen zich dan ook op voor de volgende ronde.

DOSSIER DRUPA

Na acht jaar is het eindelijk zover: van dinsdag 28 mei tot en met vrijdag 7 juni vindt Drupa 2024 plaats. Voor heel wat mensen in de sector waarschijnlijk een langverwacht weerzien, en voor veel anderen wellicht een eerste kennismaking. Hoe dan ook: de grootste grafische vakbeurs ter wereld is een 'must see'. Een goede voorbereiding op Drupa is onmisbaar - daarom zet Grafisch Nieuws alvast wat praktische informatie op een rij.

DOSSIER DRUPA

Artificiële intelligentie (AI) is vandaag een van de gespreksonderwerpen die steeds weer de kop op steken. En de exposanten op Drupa 2024 zullen ongetwijfeld met AI zwaaien om klanten aan te trekken. We mogen echter niet uit het oog verliezen dat menselijk vernuft altijd nodig zal zijn om drukactiviteiten te beheren, zowel in de ontwerpfase als tijdens de productie, of om productiemachines aan te sturen en te onderhouden. In dit artikel bekijken we waarom beide vormen van intelligentie nodig zijn en hoe ze aan bod kunnen komen.

HR

De brievenbus blijft uiterst effectief toegang bieden tot de consument. "Het gros van de Belgen kijkt steeds reikhalzend uit naar het openen van z'n brievenbus", aldus bpost, op basis van resultaten uit het doorlopende Paper Reach Survey-onderzoek. "Ook wat het uitlokken van conversie betreft, laat direct mail mooie cijfers noteren." Cijfers van het Nederlandse postbedrijf PostNL onderschrijven die bevindingen: "De relevantie neemt toe en de waardering stijgt."

MARKETING

Al meer dan 60 jaar automatiseert men industriële workflows op basis van data. Daar zijn redenen genoeg voor: de efficiëntie verhogen, de kosten verminderen, problemen op de arbeidsmarkt opvangen en de winstmarge verhogen. In deze eeuw hebben we nog een tandje bijgezet en de 'vierde industriële revolutie' (Industry 4.0) in huis gehaald. Daarmee maakten we duidelijk welke waarde automatisering voor de productie van drukwerk heeft. Met een efficiënte, uitbreidbare en automatische workflow die begint vooraleer je een opdracht verkoopt, kan elke drukker de huidige problemen overleven: stijgende prijzen voor papier en verbruiksgoederen, de vraag naar snellere levertijden, de problematische arbeidsmarkt, en de uiteenlopende vraag naar de levering van zeer grote en erg kleine oplagen.

AUTOMATISATIE